Jak zastrzec nazwę swojej firmy?

entrepreneur-593377_1280

Nazwa firmy ma bardzo istotne znaczenie. To właśnie ona kreuje wizerunek spółki. Musimy pamiętać, iż samo imię i nazwisko właściciela firmy jest identyfikacją marki. Bez podania tych danych nie ma możliwości zarejestrowania działalności. Imię i nazwisko widnieje także na fakturach, rachunkach czy umowach. Zgodnie z kodeksem cywilnym do tych danych można dodać inne określenia, które precyzują zakres świadczonych usług: np. „Zakład kamieniarski Jan Kowalski” czy „Usługi transportowe Piotr Nowak”.

Aby nazwa założonej przez nas firmy była niepowtarzana i nikt inny nie mógł z niej korzystać, należy ją zastrzec. Przedsiębiorcy często nie wiedzą lub obawiają się, iż taka czynność prawna będzie ich sporo kosztowała. Są to bezpodstawne przypuszczenia. Krok po kroku wyjaśniamy, jak zastrzec nazwę firmy. Kwota, jaką przyjdzie nam zapłacić to z pewnością nie są setki tysięcy.

Jak wygląda proces zastrzegania nazwy firmy?

Należy pamiętać, iż sama nazwa firmy według ustawy Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 r. jest znakiem towarowym, a w przypadku zastrzegania znaku towarowego procedura ta może być bardziej złożona. Po pierwsze należy zgłosić nazwę. Kolejno zostaje ona opublikowana i sprawdzona pod względem formalnoprawnym. Nazwa jest także badana merytorycznie. Gdy przejdzie pozytywnie te etapy to zostaje wydana decyzja o udzieleniu prawa ochronnego. Dopiero po jej otrzymaniu znak zostaje zarejestrowany i ma miejsce właściwa publikacja o udzieleniu prawa ochronnego. Jest to opis wręcz książkowego schematu przebiegu wydarzeń. Może się zdarzyć, iż wystąpią poprawki czy sprawa będzie musiała zostać ponownie rozpatrzona.

Przedsiębiorca, by uzyskać prawo ochronne na znak towarowy, musi go zgłosić do Urzędu Patentowego RP. Koszt zgłoszenia wynosi 550,00 zł. Jest to opłata jednorazowa za zgłoszenie znaku towarowego do trzech klas. Jeśli chcemy go zgłosić do większej ilości klas to należy doliczyć 120,00 zł za każdą klasę. Wysłanie zgłoszenia drogą elektroniczną będzie nas kosztowało o 50 zł mniej, bo 500,00 zł.

Dodatkowo musimy zapłacić za czas ochrony. Dziesięcioletni okres ochronny za każdą klasę do trzeciej to wydatek 400 zł, gdy zależy nam na ochronie klas powyżej trzech płacimy o 50 zł więcej. Ponadto należy uiścić opłatę za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym w wysokości 90 zł.

Jak zastrzec nazwę firmy na terenie UE?

Jeśli działamy na rynku europejskim, mamy zagranicznych kontrahentów to warto pomyśleć o zastrzeżeniu nazwy także w całej Unii Europejskiej. Jest to zastrzeżenie nazwy firmy jako unijnego znaku towarowego i odbywa się w EUIPO (Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) w Alicante w Hiszpanii. Proces zastrzeżenia trwa około 6 miesięcy, a opłata za zastrzeżenie zawiera w sobie także 10-cio letnią ochronę. Koszt zastrzeżenia będzie (gdy przeliczymy go na złotówki) znacznie wyższy. Opłata za zgłoszenie znaku unijnego w 1 klasie to 1000 euro. Tak jak w Polsce, rejestrując się drogą elektroniczną, zaoszczędzamy 150 euro. Druga klasa będzie nas kosztowała zaledwie 50 euro, każda kolejna wskazana – 150 e.

Co oznacza klasa znaku towarowego?

Wspomniana wcześniej klasa znaku towarowego odnosi się do klasyfikacji znaków towarowych, która jest zawarta w tzw. Klasyfikacji Nicejskiej, czyli Międzynarodowej Klasyfikacji Towarów i Usług. Polska należy do tego porozumienia od 1997 r. Na całość klasyfikacji składają się 34 klasy towarowe i 11 usługowych ułożonych w porządku alfabetycznym. Podczas zgłoszenia przedsiębiorca wybiera klasy -– grupy towarów, dla których używany będzie nasz znak, np. Klasa 8: Narzędzia i przyrządy (ręcznie sterowane); grabie, widły, broń ręczna; ostrza (maszynki do depilacji), Klasa 12: Pojazdy; urządzenia do poruszania się na lądzie, w powietrzu lub na wodzie i Klasa 39: Transport; pakowanie i składowanie towarów; organizowanie podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *