Jak założyć konto firmowe?

money-367976_1280

Osoby prowadzące działalność mogą założyć osobne, firmowe konto bankowe. Posiadanie konta dla firmy nie jest obowiązkowe, dopiero jeśli suma transakcji przekracza wartość 15 000 euro (czyli ok. 62 700 zł) to mamy taki wymóg prawny. Wynika to z przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Artykuł 22). Mniejsze firmy z powodzeniem mogą korzystać z prywatnych rachunków, jednak dla wielu osób wygodniej jej oddzielić finanse osobiste od firmowych. Konto firmowe jest przydatne, gdy chcemy na bieżąco monitorować rachunki, płacić należności kontrahentom czy też rozliczać się z Urzędem Skarbowym lub z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Ułatwia ono prowadzenie księgowości, dzięki czemu nie mamy wątpliwości, które przelewy wychodzące i przychodzące są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zalety posiadania konta dla firm

Konto firmowe zapewni nam bezpieczeństwo i prywatność podczas kontroli skarbowej. Gdy właściciel firmy posiada osobne konto dla firmy to urzędnicy mają wgląd wyłącznie w transakcje dotyczące tego rachunku (który został podany we wpisie do CEIDG). Jeśli korzystamy z prywatnego konta do celów firmowych to kontrolerzy widzą także nasze osobiste wpłaty czy wypłaty. Gdybyśmy jako przedsiębiorca zdecydowali się na pozostanie przy własnym rachunku firmowym i używali go zarówno jako konta dla firmy, jak i prywatnego, możemy mieć problem z wykazaniem, iż dana transakcja była akurat związana z prowadzeniem działalności, a nie sprawami osobistymi.

Ponadto niektóre banki przy udzielaniu kredytu dla firm zwracają uwagę na to, jakiego konta jesteśmy posiadaczem. Właściciele kont firmowych czasem mogą liczyć na dodatkowe, atrakcyjne produkty skierowane wyłącznie do firm (lokaty, fundusze, itp.). W regulaminie banków często pojawia się informacja, iż ROR (rachunek oszczędnościowy) nie może być używany do rozliczeń pieniężnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Koszty prowadzenia konta firmowego są znacznie wyższe niż prywatnego. Banki zazwyczaj pobierają także prowizje za przelewy do ZUS czy Urzędu Skarbowego. Dlatego warto pamiętać, iż opłaty za rachunek możemy wpisać w koszty prowadzenia działalności. Aby rozliczyć takie wydatki nie jest wymagana faktura – wystarczy wyciąg z konta. Wtedy za dzień poniesienia kosztu uznaje się datę sporządzenia wyciągu. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorca samodzielnie przygotował taki wyciąg (korzystając z bankowości internetowej) czy też został on wydany w banku.

Dla małej firmy, której zależy na oszczędnościach, koszty prowadzenie rachunku firmowego mogą być i tak astronomicznie wysokie, stąd też nawet wliczenie ich do kosztów uzyskania przychodu nie będzie opłacalne.

Jakie dokumenty są wymagane by założyć konto dla firmy?

Tak jak w przypadku zakładania konta dla osoby prywatnej wymaga się by właściciel miał dokument potwierdzający jego tożsamość, zazwyczaj jest to dowód osobisty, ale może to być także paszport. Pracownik banku poprosi nas także o oryginał wpisu do ewidencji gospodarczej oraz oryginał o zaświadczeniu nadania numeru REGON. Dzięki tym dokumentom możemy udowodnić, iż prowadzimy firmę i mamy odpowiednie dochody. Należy pamiętać, iż zanim założymy konto firmowe spółka musi zostać wpisana do CEIDG.

Informacje o różnych ofertach kont firmowych dla przedsiębiorców znajdziemy w internecie. Na stronach związanych z ekonomią czy finansami pojawiają się rozmaite rankingi kont firmowych, dlatego zanim założymy konto dla firmy warto dokładnie przeanalizować różne opcje i wybrać tę najkorzystniejszą.

Jak założyć konto firmowe?

Aby założyć konto dla firmy wystarczy udać się do najbliższego oddziału wybranego przez nas banku lub też zrobić to przez internet. Rejestracja internetowa zaoszczędza nam sporo czasu i nerwów. Z dowolnego miejsca w kraju lub za granicą, 24 h na dobę możemy założyć takie konto, siedząc wygodnie w fotelu.

Internetowa rejestracja to wielkie udogodnienie. Formularz internetowy wypełniamy, wpisując te same obowiązkowe dane, co w przypadku tradycyjnej rejestracji. Nie należy lekceważyć tej formy, gdyż jest ona tak samo zobowiązująca jak wizyta w banku. Pamiętajmy, aby zawsze uważnie czytać wszystkie instrukcje zanim cokolwiek klikniemy, gdyż potem możemy gorzko tego żałować.
Wysokość opłaty za powstanie takiego rachunku jest zależna od banku. Może ona wynosić od kilku do kilkunastu złotych. Sama opłata za założenie to nie jedyny koszt, jaki musi ponieść przedsiębiorca, gdyż warto również zwrócić szczególną uwagę na to, jak kształtują się miesięczne koszty prowadzenia rachunku oraz prowizji, które mogą być różne w zależności od banku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *